Monday 15 August 2011

Zhari Ismail Pakar Kimia Farmaseutikal yang berjaya

Prof Dr Zhari Ismail dilahirkan 28 Jun 1949 di Kuala Pilah, Negeri Sembilan ialah seorang pakar dalam bidang Kimia Farmaseutikal. Minat beliau yang mendalam dalam produk asli yang mempunyai aktiviti “urolithic” telah membawa beliau jauh dengan memenangi beberapa anugerah antarabangsa. Beliau juga berminat dalam pemiawaian herba dan bidang-bidang yang sangat berkaitan dengan penyelidikan utama beliau seperti farmakognosi, sintesis dan prodrug.

Beliau telah berkawin dengan Sa’diah binti Abdullah dan dikurniakan seramai 13 orang cahaya mata yang menjadi kesayangan beliau dalam hidup ini, Zayd, Salman, Huzhayfah, Ahmad, Ammar, Imran dan Muadz adalah tujuh orang putera beliau, sementara Nur, Salwa, Zakiyyah, Hanaa, Nasreen dan Ilham adalah enam orang puteri beliau. Kemeriahan keluarga Prof Zhari diserikan lagi dengan kehadiran 5 orang cucu daripada 4 anak yang berkeluarga. Semua nama anaknya hanya mempunyai satu nama yang menggambarkan Prof Zhari ialah seorang yang sederhana dan sangat bersahabat. Orangnya serius dalam bidangnya dan sangat focus.

Fikrahnya yang jelas kepada Islam sejak di Institut Teknologi Bandung (ITB) lagi terserlah melalui pendidikan anak-anaknya. Tokoh idola beliau semasa di ITB ialah Bapak Dr Ir Imaduddin Abdul Rahim seorang dosen bidang Elektro di ITB, yang juga seorang pendakwah hebat. Dalam hidup seharian Prof Zhari begitu disiplin dalam mendidik keluarganya kearah Islam.

Setelah lulus dari ITB dengan memperolehi Sarjana Muda (B. Pharm) dan Sarjana
Farmasi (M. Pharm) pada tahun 1976, beliau telah diterima oleh Universiti Sains Malaysia sebagai tenaga pengajar di Pusat Pengajian Sains Farmasi dan membiayai beliau melanjutkan pelajaran ke Universiti Strathclyde, Scotland sehingga mendapat PhD dalam bidang Kimia Farmaseutikal pada tahun 1982. Sejak mendapat PhD beliau terus gencar memburu gelar profesor dengan melakukan banyak penyelidikan bertaraf dunia.

Penyelidikan beliau banyak tertumpu kepada bidang Fikokimia dan Farmakognosi tumbuhan ubatan tempatan yang berguna dalam penyakit batu ginjal, gout, antiangiogenesis dan keadaan yang berkaitan. Beliau telah menerbitkan lebih daripada 250 artikel saintifik dalam jurnal, monograf, prosiding, abstrak peringkat antarabangsa dan kebangsaan, beberapa buah buku dan monograf termasuk Indeks Tumbuhan Ubat Malaysia.

Beliau terlibat sebagai ahli pasukan Penyelidik dalam Malaysia-MIT (USA) Biotechnology Partnership Program (MMBPP) bagi Eurycoma longifolia (Tongkat ali) dan Centella asiatica (Pegaga).

Dalam bidang aplikasi teknologi maklumat berkaitan dengan bidang teras, beliau telah menjadi ahli kumpulan penyelidik USM bagi biosensors, melibatkan kaedah Kromatografi Gas pantas (z-Nose technology), “pattern recognition”, “artificial neural network (ANN)”, kemometrik dan metabolomiks bagi Pemiawaian dan QC herba yang memenangi beberapa anugerah peringkat Nasional dan Antarabangsa.

Walau pun beliau telah bersara pada tahun 2005, namun kepakaran beliau sukar dicari ganti dan USM terus memberikan kepercayaan kepada beliau sebagai Professor kontrak dan mengetuai Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) bagi Pusat Pemiawaian Herba (CHEST-Centre for Herbal Standardisation) projek kerjasama Biotropics Malaysia Berhad dengan USM.

Dalam penerbitan beliau telah terlibat sebagai ahli dalam Sidang Editorial “Journal of Tropical Medicinal Plants (Malaysia)” dari tahun 2000 hingga 2011. Beliau juga telah diundang sebagai ahli Sidang Editorial “Journal of Ethnopharmacology” yang berpusat di Amsterdam, Belanda bermula tahun 2005 hingga 2011.

Bagi menghargai jasa-jasa dalam bidang kepakaran beliau telah dianugerahkan sebagai Saintis Halal HDC tahun 2010 dan juga penerima Anugerah Khas Negeri Pulau Pinang sempena Maulud Rasul tahun 2011.

Sebagai seorang Profesor yang berpengalaman dan mempunyai kepakaran beliau telah dilantik sebagai pemeriksa luar bagi calon PhD dan M.Sc dari Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Sains Malaysia dan Universiti Putra Malaysia.

Beliau seorang yang begitu komited dalam organisasi. Bakat beliau sebagai seorang pemimpin terserlah semasa menjadi pelajar di Bandung lagi, beliau telah diamanahkan dengan pelbagai jawatankuasa antaranya;
  1. Pembimbing Halal bagi HDC (Halal Industry Development Corporation),
  2. Pengerusi Jawatankuasa MS 2424 (P) garis panduan Halal Pharmaceutical, JAKIM, HDC dan SIRIM.
  3. Ahli Pakar Rujuk dan Editor, “Halal Index Vol 1”, Farmasautikal Berasaskan Khinzir.
  4. Ahli J/K Kebangsaan Monograf Herba Malaysia dan Ahli J/K Teknikal Monograf Herba Malaysia Vols. 1,2 dan ulangan.
  5. Pengerusi Kumpulan Kerja SIRIM bagi Standard Herba & Rempah Malaysia.
  6. Ahli J/K MIG-Herba bagi merangka Malaysian Herbal Framework.
  7. Ketua Klaster Standardization & Product Development, Center of Excellence Projek NKEA, Kementerian Pertanian.
  8. Ketua Projek Pembangunan Ladang Herba di Perlis bagi pihak USM dan Kerajaan Negeri Perlis 2002.
  9. Ahli Lembaga Pengarah Malaysian Herbal Corporation (MHC) dan Kedah Biotechnology Corporation (KBioCorp) dan Perunding bagi penubuhan Makmal BIOSTAQ di Taman Teknologi Tinggi Kulim.
  10. Wakil Persatuan Farmasi Malaysia (MPS) bagi Perubatan Tradisional dan Komplimentari Medicines dalam Jawatankuasa di Kementerian Kesihatan Malaysia sehingga tahun 2008.
  11. Pengerusi Istilah Farmasi (1988-2000) USM, Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia dan mewakili Malaysia di Persidangan MABBIM di Brunei, Indonesia dan Malaysia.
Dalam masyarakat beliau terlibat aktif dalam pergerakan dakwah Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) sejak pulang dari ITB pada tahun 1976 dan telah berada dalam Jawatankuasa ABIM Peringkat Negeri Pulau Pinang. Beliau juga memenuhi undangan ceramah, forum dan diskusi ilmiah dalam bidang kepakaran beliau dan juga berkaitan dengan jawapan Islam terhadap bidang Kimia Farmseutikal.

Itulah beberapa fakta berdasarkan “curriculum vitea (CV)” beliau dan pengalaman bersama beliau belajar dan hidup di Bandung sejak tahun 1970 hingga 1976. Kebetulan kami sama-sama masuk ITB pada tahun yang sama dan juga bergraduat pada tahun yang bersamaan juga.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 15 Ogos 2011.

No comments:

Post a Comment